Att tävla för UBRF

Syftet med att anordna tävlingar är att kunna erbjuda ett bredare utbud av aktiviteter där medlemmarna kan få en rolig och utvecklande fritid. Vi behöver också våra externa tävlingar för att vi ska få utfärda licenser till tävlande i klubben.

UBRF erbjuder tävlingar från nivå debutant till lätt nivå, träningstävlingar och pay-and-ride/jump men även någon med lite svårare klasser. Ridskolan medverkar i Stockholms- och Ponnycupen, en utbytestävling mellan ridskolor i Stockholms län.

Att tävla för UBRF

● Det ska vara roligt och glädjefyllt, både för häst och ryttare. Du förväntas sätta hästens bästa i centrum och att ta väl hand om hästen och dess utrustning både före, under och efter tävlingen.

● Det innebär att du representerar UBRF och därmed föregår med gott exempel när det gäller hantering av häst samt bemötande av funktionärer och medtävlande. Gäller även anhöriga, hästskötare och andra supporters.

● För att representera UBRF vid tävling måste du vara medlem.

● För att det ska vara roligt behöver du tävla på lämplig nivå. Prata med din tränare/ridlärare vad som är utvecklande för dig som ryttare och vilken häst/ponny som är lämplig. Varje enskild kombination av häst och ryttare har olika utmaningar.

● Du behöver ha ett konto i Tävlingsdatabasen (https://tdb.ridsport.se/ ) eftersom alla anmälningar görs där. Även anmälningsavgifter betalas via Tävlingsdatabasen. Viktigt att avgifterna betalas i tid. Annars är inte anmälningen fullständig. (Gäller inte debutanttävlingar där anmälningar görs till din ridlärare.)

● Tävlingslicens och ”grönt kort” krävs för att tävla på Lokala tävlingar och uppåt. (Gäller alltså ej debutant-tävlingar, träningstävlingar, pay-n-ride/jump och utbytestävlingar)

● Tävlar du lektionshäst eller -ponny tillkommer en hästhyra som faktureras från ridskolan i efterskott. Du ska även ställa upp som funktionär i lika många funktionärsuppdrag som starter. Uppdraget kan göras på samma tävling som du tävlar eller vid ett annat tävlingstillfälle.

● På debutanttävling kan du räkna med stöd av ridlärare/tränare. Om du startar på en lokal tävling med inbjudna ekipage får du räkna med att klara dig på egen hand med egna ”supportrar”.

För att vi ska kunna genomföra tävlingar krävs funktionärer. Därför har vi som policy att de som tävlar även ställer upp som funktionärer; en tävling = ett funktionärsuppdrag. Kan man inte vara funktionär den dag man själv tävlar, kan man vara det vid ett annat tillfälle.

Gäller för alla:

- Det ska vara roligt och glädjefyllt, både för häst och ryttare. Du förväntas sätta hästens bästa i centrum och att ta väl hand om hästen och dess utrustning både före, under och efter tävlingen.

- Innebär att du representerar UBRF och därmed föregår med gott exempel när det gäller hantering av häst samt bemötande av funktionärer och medtävlande. Gäller även anhöriga, hästskötare och andra supporters.

- För att representera UBRF i tävling måste du vara medlem.

- Du behöver ha ett konto i Tävlingsdatabasen (https://tdb.ridsport.se/ ) eftersom alla anmälningar görs där. Även anmälningsavgifterbetalas via Tävlingsdatabasen.

- Tävlingslicens och ”grönt kort” kräv för att tävla på Lokal tävlingar och uppåt. (Gäller ej debutanttävlingar, träningstävlingarpay-n-ride/jump och utbytestävlingar)

Gäller för Lektionsryttare:

- Tävlar du lektions häst eller ponny tillkommer en häst hyra somfaktureras från ridskolan i efterskott.

- För att det ska vara roligt behöver du tävla på lämplig nivå. Prata med din tränare/ridlärare vad som är utvecklande för dig som ryttare och vilken häst/ponny som är lämplig. Varje enskild kombination av häst och ryttare har olika utmaningar.

- Du ska ställa upp som funktionär i lika många funktionärsuppdrag som starter. Uppdraget kan göras på samma tävling som du tävlar eller vid ett annat tävlings tillfälle.

Gäller för privatryttare

-Vi uppskattar att du som privatryttare kan hjälpa till som funktionär på hemmatävlingarna. Det är funktionärerna som gör det möjligt att hålla tävlingar. Genom att arrangera tävlingar får UBRF ge ut licenser till dig som privatryttare.

Adress

Upplands-Bro Ryttarförening Husbyvägen 1 A 19791 Bro

Kontakt

Tel: 08 582 466 35 Måndag och Torsdag 11.30–12.30 E-post: ridskolan@ubrf.se Lektionsavbokningar https://www.minridskola.se/

Drivs med KlubbenOnline

Logga in

Våra sponsorer och partners - Tack för ert engagemang!

Huvudsponsor

Partner och klubbshop