Hästpolicy

Syftet med hästpolicyn är att vägleda oss till att allt vi gör med hästarna i verksamhetens olika delar ska ske så att det är sunt för våra hästar och säkert för både människor och hästar.

På Upplands-Bro Ryttarförening sätter vi hästens välbefinnande i centrum. Alla hästar ska ses som lika mycket värda och hästarna ska behandlas med vänlighet och respekt. Vi ser till att hästarna är trygga och säkra i vår ridskolemiljö.

All hantering av hästarna ska utgå från hästens naturliga beteenden och behov. Ingen häst får fara illa eller utsättas för onödigt lidande.

Vi ska ta hand om våra hästar i enlighet med aktuell kunskap och erfarenhet och aktivt söka mer kunskap. Vi ska arbeta aktivt med att höja kunskapen om hästars beteenden, behov och sund hästhållning bland våra medlemmar.

Hästarna i ridskoleverksamheten ska vara lämpliga för uppgiften. Varje häst ska ha en individuell utbildningsplan, och deras träning och deltagande i tävling ska anpassas efter deras förmåga.

Rutiner och regler för hur vi hanterar hästarna ska vara tydliga och följas av alla, och syftar till att skapa en välfungerande, trygg och säker miljö.

Avvecklingen av hästar i ridskoleverksamheten ska göras med hästens bästa för ögonen, och ska alltid styra de val vi gör.

Vi följer djurskyddslagstiftningen och Svenska Ridsportförbundets riktlinjer.

Fastställd av styrelsen för Upplands-Bro ryttarförening 2019-10-30