Arbetsmiljöpolicy

Genom en god och säker arbetsmiljö ska Upplands-Bro Ryttarförenings verksamhet drivas i enlighet med föreningens verksamhetsidé och mål. Upplands-Bro Ryttarförenings arbetsmiljö ska vara sådan att krav i lagstiftning och avtal utgör en miniminivå.

Arbetsmiljöarbete ska syfta till att skapa en organisatoriskt och socialt utvecklande arbetsplats för alla medarbetare. Arbetsmiljön ska vara säker och stimulerande. De anställdas kunskaper ska tillvaratas och möjlighet att påverka den egna arbetssituationen finnas. Arbetsmiljöaspekterna ska integreras i det dagliga arbetet.

Det förebyggande arbetsmiljöarbetet ska vara prioriterat och ske i nära samarbete mellan styrelsen, ridskolechef, skyddsombud eller regionalt skyddsombud samt medarbetare. Rehabiliteringsåtgärder ska, när behov finns, vara anpassade efter den enskildes behov och inom ramen för vad lagar och föreskrifter medger. Kränkande särbehandling samt diskriminering som strider mot diskrimineringslagen får inte förekomma.
Varje medarbetare hos Upplands-Bro Ryttarförening ska ges förutsättningar att:

• Känna till verksamhetens mål och vision.
  • Förstå sin roll och betydelsen av det egna arbetet.
  • Känna ansvar för sina arbetsuppgifter och ha de befogenheter som krävs.
  • Utveckla sin kompetens.
  • Ta ansvar för sin egen hälsa.

Kvalitetssäkring och kartläggning av arbetsmiljön ska genomföras genom det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM). Handlingsplaner för eventuella åtgärder och tidsplaner för uppföljning ska upprättas.

Det yttersta arbetsmiljöansvaret har styrelsen men ansvaret för det löpande arbetsmiljöarbetet är delegerat till ridskolechef, som samordnar och driver arbetsmiljöarbetet tillsammans med övriga medarbetare, för att skapa en god och säker arbetsmiljö.

Arbetsmiljöpolicyn utvärderas och revideras årligen.

Fastställd av styrelsen för Upplands-Bro Ryttarförening 2019-10-30

Adress

Upplands-Bro Ryttarförening Husbyvägen 1 A 19791 Bro

Kontakt

Tel: 08 582 466 35 Måndag och Torsdag 11.30–12.30 E-post: ridskolan@ubrf.se Lektionsavbokningar https://www.minridskola.se/

Drivs med KlubbenOnline

Våra sponsorer och partners - Tack för ert engagemang!

Huvudsponsor

Partner och klubbshop