Förening

Upplands-Bro Ryttarförening bildades 1982 som en ideell förening. Ridskolan startade sin verksamhet höstterminen 1985 och har sedan vuxit varje år till den verksamhet den bedriver idag.

Ridskolan finansieras delvis av intäkter från elever, tävlingar och andra event men också till stor del genom bidrag och stöd från Upplands-Bro kommun och företagare i och omkring kommunen.

Beskrivning av verksamheten

Vår vision är att ridskolan ska vara en plats där barn, ungdomar och vuxna kan umgås, lära och växa tillsammans i ett gemensamt hästintresse - en plats där alla har lika möjligheter till en meningsfylld fritidssysselsättning.

Ridskolans mål är att främja utveckling av ridsport och att på bästa sätt ta tillvara det rid- och hästintresse som finns i Upplands-Bro med omnejd.

Föreningen har en ideell styrelse bestående av 12 personer, ca 600 medlemmar och 9 anställda. Omsättningen är drygt 7,5 MSEK och eventuellt överskott går oavkortat till att utöka och förbättra verksamheten. Föreningen driver och förvaltar ridanläggningen Husbyvägen 1A i Bro, som arrenderas av Upplands-Bro Kommun.

Ridskolan, som är av Ridsportsförbundet en kvalitetsmärkt ridskola, har plats för 43 hästar. Vårt ridhus är 20 x 60 m och uteridbanan (36 x 80m). Flertalet anlagda hagar finns och alla hästar erbjuds daglig utevistelse. Gödselanläggningen är ombyggd och anpassad för de miljökrav som gäller.

Under en vecka genomförs ca 50 lektioner för både barn, ungdomar och vuxna, killar som tjejer. Från ridlekis och knattegrupper för de minsta till specialgrupper i både hoppning och dressyr för de mest erfarna eleverna. På veckans schema finns också handikappridning och ridning för personer med ”fysisk aktivitet på recept”. Aktiviteter som ”prova på ridning”, teorikurser och mycket, mycket mer genomförs på regelbunden basis.

Under året genomförs också att flertal större arrangemang:

• Tävlingar

• Kurser och clinics

• Maskerad hoppning varje nyårafton

• Luciafirande

• Dagläger

VÄRDEGRUND
Genom den ideella föreningens starka och tydliga demokrati ges alla medlemmar möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter och därmed bidra till en direkt utveckling av föreningens verksamhet och indirekt även till en utveckling av svensk ridsport där hästen och människan står i centrum.

Utveckling – Vi vill att våra medlemmar ska ha möjlighet att utvecklas till
allsidiga ryttare utifrån individuella förutsättningar och ambitionsnivå. Vi vill
också kunna erbjuda en miljö där unga människor ges möjlighet att utveckla sin
samarbets- och ledarförmåga.

Gemenskap – I vår förening samlas vi kring vårt gemensamma hästintresse och
umgås naturligt oavsett ålder och bakgrund. Vi verkar för att alla ska känna sig
respekterade och känna glädje i gemenskapen med hästar och människor. Varje
medlems personliga engagemang och bidrag efter egen förmåga är viktig för
föreningens utveckling.

Trygghet – Inom ramen för vår ridskoleverksamhet verkar vi för att utbilda
medlemmarna i en säker hantering av hästar för att undvika skador och tillbud.
Föreningen verkar också, genom ridskolan såväl som via den enskilde
medlemmen, för att det alltid ska finnas någon att fråga, för ett tydligt
avståndstagande från all form av mobbning, för en välkomnande introduktion
och för tydliga regler. Vi vill också skapa trygghet för personlig utveckling genom
att lägga fokus på försök och ambition och inte bara på resultatet.

Adress

Upplands-Bro Ryttarförening Husbyvägen 1 A 19791 Bro

Kontakt

Tel: 08 582 466 35 Måndag och Torsdag 11.30–12.30 E-post: ridskolan@ubrf.se Lektionsavbokningar https://www.minridskola.se/

Drivs med KlubbenOnline

Logga in

Våra sponsorer och partners - Tack för ert engagemang!

Huvudsponsor

Partner och klubbshop