Meddelande till ryttare Debutanthopptävling ”Hösthoppet” 19/11-2017

17 NOV 2017 20:02
Hej! Roligt att så många ska vara med och tävla!
  • Skapad: 17 NOV 2017 20:02

Många är med för första gången. Extra viktigt att ni läser noga och att ni har med er en förälder som hjälper er både med häst i stallet, passa tider för ridning / funktionär, bygga / ta bort bana etc. Se till att ni hinner sköta hästen, titta på några som hoppar, äta lite, hjälpas åt och ha roligt!

• Samling klockan 11.45 för startgrupp 1 och 2 (3) som bygger banan. Samling 12.30  i ridhuset ALLA (utom startgrupp 1) för genomgång, gå banan etc.

Ni rider i ridhuset i startgrupper på ca 5 – 7 ryttare. Där får ni rida och hoppa fram. Därefter ställer ni upp hästarna  och hoppar banan i startordning.
  • Kort om regler. Du har 45 sekunder på dig att starta efter du har fått startsignal / ”-varsågod och rid”. Rid noggranna vägar och lagom tempo. Vi tar inte tid, så det går att trava lite om det behövs. Du bedöms efter riktiga regler men får hjälp att hoppa färdigt banan om du blir utesluten. ( om det är lämpligt ) Rivning 4 fel, 1:a olydnad 4 fel, 2:a 8 fel och vid tredje olydnaden är du utesluten. Du blir även utesluten om du hoppar fel hinder eller ramlar av. Kom ihåg att rida över mållinjen.
  • Om du är felfri får du en  Clearround-rosett direkt. Vi kommer att dela ut pris till några ryttare med bra ”inverkan” = sits, balans, vägar, tempo.
  • Du ska även vara funktionär, alltså hjälpa till med något när du inte rider själv.  Läs noga, var i tid och planera din dag. Om du missar ditt funktionärsuppdrag får du ej tävla nästa gång. Förälder eller annan som också vill hjälpa till pratar med Elisabet.
  • När alla hoppat klart  tar grupp (3) 4 och 5  (och föräldrar) bort banan tillsammans. Viktigt att alla bommar etc  kommer på rätt plats.
  • Diplom hämtas vid domarbordet på läktaren hos Elisabet efter du ridit.
  • Håll god ordning i stallet, hästarna väl skötta före (lördag!) och efter. ( ev byte av utrustning måste provas och ev kollas av ridlärare senast lördag) Prydlig klädsel, uppsatt hår etc. Säkerhetsväst obligatoriskt för  juniorer   ( tom 18 år ) gärna alla!

Hoppas på en trevlig tävlingsdag!
Skribent: Lars Tillhammar
E-post: Adressen Gömd