Kortguide inför Inspirationsveckan

02 OKT 2015 12:06
Vi vill inspirera dig till att prova/lära om något nytt. Att få fördjupad kunskap om hästhållning och träning enligt punkt 7 i Ridsportförbundets ”Code of conduct” = uppförandekod. Allt blir roligare och bättre för dig och hästen med mer kunskap.
  • Skapad: 02 OKT 2015 12:06

Mer info om respektive dag hittar du på tavla i entrehallen på ridskolan.

Barngrupperna har teori med sin ridlärare. Ungdomsgrupperna får information av sin ridlärare hur man gör och alla vuxengrupper har teori istället för ridning. Du kan välja något eller komma alla dagar. Hopp- och dressyrgrupperna samt lördag 13.45 rider som vanligt.

Måndag 12 oktober.

Prova på Working Equitation

19.00–21.00. Man börjar med att gå banan tillsammans. Sedan rider Tina och visar. Därefter får man provrida de olika delmomenten men inte hela banan. Max 20 deltagare i två grupper. Anmäl på kontoret.

Ansvariga: Tina Olsson och Elisabet von Rüdiger.

Tisdag 13/10

Ridskolans hoppgrupper tränar den här kvällen på att hoppa bana. ALLA är välkomna att vara med och bygga hinder, samt ”träna” på något funktionärsuppdrag som tidtagare, flaggare. Du kan även bara komma och titta på hoppningen.

• 18.00 Vi bygger bana, hindertyper, möjlighet att ”gå” banan etc. Ni kan ställa frågor om tävling, när man får börja, regler etc.
  • 19.00–20.15 Hoppning ponnyer.
  • 20.15–21.30 Hoppning stora hästar.
  • 21.30 Tar vi bort hindren.

Ansvarig: Elisabet Zillén

Onsdag 14/10

Öppen träning med dressyrgrupperna. Teori varvas med att ekipagen visar praktiskt.

• 18.00–19.30 Ponnygruppen. Tema SITS där man t.ex. visar att ryttare får sitta med lite variation beroende på hur man ser ut.
  • 19.30–21.00 Hästgruppen. Tema SKÄNKELVIKNING , olika linjer, vad som kan hända och hur man åtgärdar det.

Ansvariga: Carin Fredriksson och Marie Gennert-Lundström

Torsdag 15/10

18.00–20.00 Grönt kortkurs för vuxna. Se information. Föranmälan krävs. Ansvarig: Elisabet Zillén

18.30–19.15 Agneta berättar hur det går till och varför vi avlivar hästar ibland.  Är det här verkligen inspiration??? Nja, kanske inte men vi vill lära er allt om hästar och den här biten med avslut ingår i ett ansvarsfullt hästägande. Minimiålder:15 år. Max 20 st. Anmäl på kontoret. Ansvarig: Agneta Dahllöf

19.30–19.45 Vi visar Ridsportförbundets film om funktionsskillnader som till stor del är inspelad på UBRF. Med i filmen är bl.a. våra egna stjärnor; Linda K, Mirjam J, Cecilia J-S, Carina B m.fl. Visas i ”gamla skåprummet” bredvid teorirummet. Ansvarig: Agneta Dahllöf

20.00–21.30 Miniclinic

• Vår utbildningsgrupp (Emma Koskela, Emma Fredriksson, Erika Sjöberg och Sara Smedberg) visar de nya hästarna. Marie berättar hur vi utbildar/tänker när vi sätter in nya hästar i verksamheten.
  • Kort fikapaus.
  • Marie rider Otto och visar; uppvärmning, skillnaden i form, tryck, rakriktning, rörelser och avslutning.

Ansvarig: Marie Gennert-Lundström

Fredag 16/10

Fälttävlan! Vi tänkte få er lite nyfikna på den här tävlingsgrenen. Under året har UBRF haft flera ryttare som tävlat framgångsrikt, Beatrice Westén, Frida Franzon och Klara Zillén kommer och visar lite ”terränghoppning” i ridhuset.

• 17.30–18.30 Möjlighet att ”gå banan”, titta på hindren och ställa frågor.
  • 18.30–19.15 Hoppning

Ansvarig: Elisabet Zillén och Camilla Hinas-Gradin

Lördagen den 17/10

7.00–11.00 Prova att jobba i stallet under handledning. För dig som är nyfiken och vill veta hur vi arbetar i stallet. Eller för dig som vill hjälpa till under jul & påsk och vill prova på. Minimiålder: 18 år. Max 6 st. Anmäl på kontoret. Bra kläder, rejäla skor och handskar. Ansvarig; Agneta Dahllöf

11.30–12.30. Guidad rundtur på hela anläggningen. Du får veta hur vi sköter hästarna och anläggningen.  Passa på att fråga det du undrar över. Max 20 st. Anmäl på kontoret.

• Hur vi skolar in nya hästar i flocken och arbetet.
  • Hur får hästen utrustning som passar? Automatiskt? ;-)
  • Varför ska hästarna ha halm fast det blir stökigt?
  • Hur ofta kommer veterinären och varför?
  • Vet du tex att vi städar ridhuset minst två ggr i veckan och att botten kräver massor av jobb?
  • Vad vill du veta?

Ansvarig; Agneta Dahllöf

13.00–13.15 Vi visar Ridsportförbundets film om funktionsskillnader som till stor del är inspelad på UBRF. Med i filmen är bl.a. våra egna stjärnor; Linda K, Mirjam J, Cecilia J-S, Carina B mfl. Visas i teorirummet. Ansvarig; Agneta Dahllöf

14.30–16.00 Frisering. I första hand får du prova-på att klippa häst med klippmaskin. Om tid finns får du även prova annan frisering. Samling i stallgången. Ansvarig: Elisabet von Rüdiger

Kom gärna med önskemål/synpunkter på hur vi kan utveckla den här veckan.

Varmt välkomna!