Foto: Viktor Dahllof

Vecka 16, 18 – 23/4
  • Skapad: 12 APR 2016 10:56

Måndag 18/4

19.30 – 21.30 Hästens allmänna hälsa, Tina O visar och berättar om hur vi jobbar med hästens dagliga hälsa, sårvård, bandageläggning mm.

Tisdag 19/4

18.00 – 19.30 Hästens dagliga vård och hantering, Elisabet Z och Carin F visar hur vi hanterar hästarna. Skötsel, vänder, tar ut, leder mm.

Onsdag 20/4

18.00 – 19.00 Skoning, vår hovslagare Jörgen Lundholm visar och berättar lite om skoning, specialbeslag mm.

20.00 – 21.30 Hästens beteende. Marie G-L förklarar en del om hästens beteende. Varför reagerar hästen som den gör? Vad betyder hästens signaler? Hur kan jag läsa av hästen?

Torsdag 21/4

19.00 – 20.00 Dekorativ hästvård, Elisabet Z visar hur man rycker man, knoppar, trimmar hovskägg, klipper etc. Du får gärna öva!

20.00 – 21.30 Ridskolehästen, Marie G-L berättar om hur vi hittar, köper, besiktigar etc. Vad är en bra ridskolehäst? Utbildning, inslussning.

Fredag 22/4

18.30 – 19.00 Foderproduktion, Victoria Bergman från vår foderleverantör Håtuna hästfoder berättar om framställning av grovfoder och havre. Samling vid Naxon och Tokaj.

19.00 – 20.00 Foder, Camilla H berättar om foder. Hur räknar man foderstater etc.

Lördag 23/4

11.00 – 12.30 ”Filosofiska rummet”, Agneta D tar upp etiska frågor. Berättar om våra ridskolehästar. Förklarar sina egna tankar om hur man kan möta hästen på ett smart sätt. Öppen diskussion där inte alla svar är givna. Samling i teorirummet.

Hoppas alla hittar något intressant under teoriveckan!

Alla grupper har teori v.16.

Barn- och ungdomsgrupperna har teori på ordinarie tid med sin ridlärare!

Välkommen att delta i de andra teoriaktivitetera även om du har teori med din egen ridgrupp.

Anmäl till alla aktiviteter på anmälningslistorna i entrén!