Clinic 7 oktober med Anders Eriksson

04 OKT 2013 11:27
Hur stärker, bygger upp och tränar du din häst från marken?
  • Uppdaterad: 07 OKT 2013 09:00

Inom ramen för vår teorivecka med temat Må Bra! att bygga upp, stärka och utveckla – både häst och ryttare erbjuder vi en mini-clinic.

Tömkörning med Anders Eriksson
Måndagen den 7 oktober, kl 18.30 – 20.30
Upplands-Bro Ryttarförening, Ridskolan, Prästtorp, Bro

Anders Eriksson är nestorn inom svensk tömkörning. Han har bland annat varit kusk i landslaget, hovslagare och jobbat länge på hovstallet. Nu utbildar han hästar och människor.

Varför ska man tömköra sin häst?

–  Ja,  hur  ska  man  annars  göra  för  att  kunna  kommunicera  med  sin  häst? All kommunikation börjar från marken.

– Sen är arbete i töm (som både kan vara tömköra på rakt spår då man går bakom hästen och longering med två linor) bra gymnastik för hästen, utan att man belastar ryggen. Det är bra för unghästar, som ju inte är helt färdigväxta innan de har fyllt sex, sju år.

– Men det är också bra för ridhästar för det ger variation. Och variation är många gånger det som skiljer friskt från sjukt. Tömkörning ger en hållbar häst. Veterinärer kan ibland ordinera tömkörning, om hästen har blivit skadad. Då kan jag tänka att om man hade tömkört redan innan så kanske hästen aldrig hade blivit skadad.
(Utdrag ur artikel: Nyfiken på tömkörning från Hästliv.nu)

Medlem i Upplands-bro ryttarförening gratis, icke medlem: 100:- (betalas i entrén)