Miljöpolicy

Syftet med miljöpolicyn är att fungera som vägledning för Upplands-Bro Ryttarförening i det aktiva miljöarbete som vi bedriver. Vi har en helhetssyn kring naturens resurser där hela anläggningen ska belasta miljön så minimalt som möjligt.

Vi värderar ständigt det vi gör utifrån påverkan på miljön. Både foder och gödsel, men även människans påverkan och behov, måste tas hänsyn till för att minska utsläppen och resursförbrukningen.

Vi följer gällande miljölagstiftning.

Vi sparar energi. Vi använder endast hälften av LED-belysningen i ridhuset vid vanlig lektionsverksamhet. Belysningen släcks automatiskt när ridhuset inte används, detsamma gäller utebanan.

Vi källsorterar vårt avfall på hela anläggningen. Vi har en egen ”återvinningsstation”. Hästskorna lämnas till metallåtervinning och emballageplasten skickas tillbaka till leverantören.

Vi främjar återanvändning. Vi tar emot begagnat material och skänker vidare det som inte kommer till användning hos oss, såsom möbler, ved, gödsel och begagnad ridhusbotten till koloniområdet.

Vi stödjer lokala aktörer. Våra leverantörer för hösilage och halm kommer om möjligt från kommunen. Även vår gödselåtervinning genomförs i kommunen. Gödseln används för att förbättra kol/kvävebalansen i komposteringsprocessen på kretsloppsanläggningen Högbytorp. Helst såg vi att hästgödseln kunde användas på åkrarna och därmed återigen bli en del av kretsloppet.

Vi strävar efter att minska transporterna. Vi tävlar inte ute med hästarna, och vi har nära till veterinärklinik. Traktorn körs med svenskt miljöbränsle (Ecopar).

Hästarna har sitt sommarbete på Hällkana som är ett naturreservat. Sverige har ett miljömål som heter ett rikt växt- och djurliv som hästarna bidrar till med sitt bete.

Upplands-Bro Ryttarförening arbetar strategiskt med att förbättra sitt miljöarbete. Miljöpolicyn är synlig, personalen och medlemmarna informeras regelbundet.

Fastställd av styrelsen för Upplands-Bro Ryttarförening 2019-10-30