Att tävla för UBRF - Lär dig rida hos Upplands-Bro Ryttarförening - IdrottOnline Klubb

Att tävla för UBRF

Som tävlande med licens för Upplands-Bro Ryttarförening vill vi erbjuda dej följande förmån.

Anmälningsavgift hemmatävling
På vår officiella tävlingar alltså lokala, regionala och nationella tävlingar får du 50% rabatt på anmälningsavgiften.

Tävlingsverksamhet hos Upplands-Bro Ryttarförening

Syftet med tävlingsmöjligheter är att entusiasmera utveckling samt erbjuda ett brett utbud av aktiviteter där medlemmarna kan få en rolig och stimulerande fritid.  Vi behöver också våra externa tävlingar för att ha behörighet att teckna licenser till tävlande i klubben.

UBRF erbjuder under året tävlingar från nivå debutant till lätt nivå. Även träningstävlingar, pay-and-ride/jump, anordnas under året. Ridskolan medverkar i Stockholms-och ponnycupen. En utbytestävling mellan ridskolor i Stockholms län.

Att tävla som ridskoleryttare

Hos Upplands-Bro Ryttarförening har du möjlighet att tävla på ridskolans ponnyer och hästar i hoppning och dressyr. Detta är en extra förmån och ingår inte i den vanliga undervisningen.

Det finns vissa villkor som skall uppfyllas för att man skall få tävla på ridskolans hästar och ponnyer:

• Ryttaren skall ha kommit så långt i sin ridning att hon/han är kvalificerad för tävlingsklassen i fråga.
  • Det ska finnas en lämplig häst/ponny ledig att tävla.
  • Vid tävlande på Lokal nivå gäller Ridsportförbundets regler för tävlingar.
  • Som representant för UBRF skall ryttare, anhörig och skötare uppföra sig väl och föregå med gott exempel i såväl hästhantering som bemötande av funktionärer och medtävlande.
  • Det ska finnas motivation och glädje i tävlandet, både för häst och ryttare. UBRF förväntar sig att hästens bästa sätts i centrum och att ryttaren tar väl hand om hästen och dess utrustning både före, under och efter tävlingen.
  • För varje start skall du som tävlande som motprestation ställa upp som funktionär i minst en klass på samma tävling eller annan tävling under året.
  • På Klubbtävlingarna skall alla deltagare hjälpa till som funktionär under dagen.

Elever som inte uppfyller kraven eller uppför sig opassande riskerar att förlora rätten att tävla våra hästar/ponnyer.

För att få tävla måste du som tävlingsryttare/kusk på ridskolehäst/ponny i vår förening ha:

• Betalt medlemsavgift till UBRF
  • Löst tävlingslicens (om det är en Lokal tävling ). Löses i Tävlingsdatabasen på www.ridsport.se
  • Anmält dig till aktuell tävling själv via Tävlingsdatabasen.
  • Betalt anmälningsavgiften i tid. Se till att det finns pengar på kontot den dag Tävlingsdatabasen drar anmälningsavgiften.
  • Förutom anmälningsavgiften kommer du att faktureras en hästhyra efter genomförd tävling.

Innan du anmäler dig till en tävling skall din instruktör godkänna ditt deltagande samt utse lämplig häst/ponny för tävlingen.

Att tävla som privatryttare/kusk

För att tävla för Upplands-Bro Ryttareförening måste du som privatryttare/kusk ha:

• Betalt medlemsavgift till UBRF
  • Löst licens för den nivå som du tänker tävla på. Löses i Tävlingsdatabasen på www.ridsport.se
  • Information om tävlingar på hemmaplan hittar du både i tävlingsdatabasen men också på vår hemsida www.ubrf.se
  • All anmälan till tävlingar och pay´nride/jump sker via tävlingsdatabasen.
  • Vi uppskattar att du som privatryttare kan hjälpa till som funktionär på hemmatävlingarna. Det är funktionärerna som gör det möjligt att hålla tävlingar. Genom att arrangera tävlingar får UBRF ge ut licenser till dig som privatryttare.

Funktionärsuppdrag

Tävlingsverksamheten i föreningen är viktig. Föreningen får in en del pengar på tävlingar, pengar som vi kan använda till underhåll av tävlingsmaterial, roliga aktiviteter för medlemmarna, ny utrustning till våra hästar och nya hästar, t.ex. Tävlingsverksamheten är inte på något sätt en självgående verksamhet. Basen utgörs av en Tävlingssektion, med stor hjälp av er medlemmar.

Det krävs mycket jobb att arrangera en tävling och därför är din insats som funktionär jätteviktig!

Du som tävlar för UBRF förväntas  hjälpa till under minst en tävling under året. Tänk på att du själv är beroende av att det finns funktionärer på plats när du ska tävla. Då gäller också att du själv kan ställa upp och hjälpa till på andra tävlingar.

Alla insatser är lika värdefulla och tänkt på att om alla hjälps åt blir det mycket roligare och bättre tävlingar.

På varje tävling behövs en stor mängd funktionärer som ser till att tävlingen flyter på. Alla kan vara funktionär! Det krävs ingen speciell utbildning eller tävlingsvana.

Exempel på funktionärsuppdrag:

• In/utsläpp (släpper in och ut ekipage från tävlingsbana)
  • Speaker (kallar ekipage till start från framridning/framhoppningsbana)
  • Sekretariat (kolla vaccinationsintyg och mätintyg (vid ponnytävling). Startanmäla ekipaget i Equipe. Föra in resultat i Equipe. Skriva ut startlistor. Ta emot ersättningsanspråk från domare och överdomare mm)
  • Prisutdelare (förrättar prisutdelning)
  • Framridning hoppning/dressyr (håller koll på att rätt antal ekipage är på banan, skickar ner ekipagen till tävlingsbanan, håller ordning och reda på framhoppningen)
  • Löpare dressyr (hämtar resultat från domare och går med dem till sekretariatet)
  • Domarsekreterare, dressyr (skriver protokoll åt dressyrdomaren)
  • Domarsekreterare, hoppning (skriver protokoll åt hoppdomaren)
  • Tidtagare hoppning
  • Banpersonal hoppning ( höjer hinder mellan klasserna, krattar och ställer nerrivna hinder tillrätta)
  • Flaggare Hoppning ( flaggar start och målgång )
  • Hinderpersonal, framhoppningsbana (hindervakt, ser till att framhoppningshindren är lagom höga för aktuell klass )
  • P-vakt ( tävlingsryttarens första kontakt med UBRF. Hälsa välkommen och hänvisa till p-plats. Informera om vart sekretariatet finns. Dela ut lappar där ryttaren skriver upp sitt telefonnummer och lägger i framrutan)
  • Säkerhetsansvarig ( Ansvarar för att anläggningen är rätt avspärrad och skyltad och att föreskrifter enligt Ridsportförbundets ”Checklista” är uppfyllda.)
  • Tävlingsledare ( Huvudansvarig under tävlingsdagen. Ser till att alla funktionärer kommer på plats och vet vad de skall göra. Löser problem som uppkommer under dagen. Ansvarar för att anläggningen återställs efter tävlingen inför ordinarie verksamhet. )

Bro september 2013

Uppdaterad: 20 JAN 2018 15:54