Grönt kort

Grönt kort är något du måste ha för att tävla from Lokal tävling ( och gärna får ha om du tävlar klubbtävling, Stockholmscupen eller är förälder till barn som tävlar )

För att lösa tävlingslicens krävs att ryttare från den 1/1 det år ryttaren fyller14 år har Grönt kort och för ryttare under 14 år att förälder eller annan medföljande på tävling har Grönt kort.

Ryttare som är under 18 år måste gå en kurs. Du får gå kursen från det år du fyller 13 år.

Alla som är 18 år och äldre, som inte har Grönt kort idag men vill börja tävla, bör gå samma kurs. De kan dock välja att under en halvdag istället göra både de delprov som kursen innehåller samt det slutliga praktiska och det teoretiska provet

Litteratur – Bok och NY mobilanpassad webbplats
Boken Grönt kort används som kurslitteratur och där man nu som komplement även tagit fram en mobilanpassad webbplats som med fördel kan användas i utbildningen. Webbplatsen innehåller det mesta som finns i boken men även ett femtontal filmer samt olika självtester. I filmerna följer man ett tävlingsekipage under en tävlingsdag. Testerna innehåller frågor om SvRF organisation, tävlingsfrågor i ridsportens grenar samt frågor om hästen. Deltagaren kan välja att göra testerna före-, under- och efter sin utbildning.

Vi arrangerar årligen Grönt kort-kurser.

Information om nästa kurs hittar du under Ridskola och Privatsektionen.

Här kan du läsa mer på ridsportförbundets hemsida

Uppdaterad: 17 APR 2015 19:07