Smittläget

13 FEB 2019 16:16
Det finns nu Virusabort med den farliga neurologiska formen på två stall i Stockholmsområdet. Vi håller kontakt med veterinär och är försiktiga. Vi har stängt stallet för nya hästar. Men vi ALLA måste hjälpas åt att förhindra smitta att spridas.
  • Uppdaterad: 13 FEB 2019 16:16

Det här gäller alltid och inte bara när det dyker upp utbrott av olika sjukdomar.

Vi har alltid nya hästar i karens, vi åker inte ut med ridskolehästarna på tävlingar och så vidare. Vi har uppmanat våra medlemmar med egna hästar att vara försiktiga, hästägarförsäkran gäller alltid. Låt inte hästar från olika stall ha noskontakt eller vara nära varandra.

Det gäller även dig som ryttare som rör dig i flera stall. Eller när ni är iväg till andra ridskolor på cupper och liknande. Om du är i flera stall; ha helst separata uppsättningar för de olika stallen. Annars tvätta kläder och desinficera skor, hjälm mm. God handhygien är alltid viktigt.

Här kan du läsa mer om den aktuella abortvirusen. På slutet finns det lite mer lättbegripliga frågor & svar. https://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast

Om läget förvärras kan vi bestämma oss för att stänga hela anläggningen med omedelbar verkan.