Fälttävlansdag 30/5 med Linda Nyberg

17 APR 2019 11:58
Fälttävlansdag med clinic och terrängträning.
  • Skapad: 17 APR 2019 11:58

Den 30:e maj anordnar vi en heldag med tema Fälttävlan! Dagen börjar med en clinic under fm och följs sedan av terrängträning på em, inklusive frambyggnad och bortbyggnad. För de som vill träna blir det en heldag men det är även möjligt att bara vara med på enbart clinicen om du inte vill rida.

Fälttävlan är en tävlingsform som inkluderar tre olika moment; dressyrprogram, banhoppning och terrängritt. Därför behöver ekipaget träna allsidigt då fälttävlan testar många olika färdigheter hos ekipaget (lydnad, hoppteknik, mod) eftersom att samma ekipage ska fullfölja flera discipliner. Fälttävlansdagen kommer ha störst fokus på terrängmomentet!

Det är vår Hippolog-praktikant Linda Nyberg som arrangerar Fälttävlansdagen och även hon som håller i träningarna på em. Linda är aktiv fälttävlansryttare och även Nationell Banbyggnadskandidat för fälttävlan.

Fälttävlansdagen börjar med frambyggnad av banan då Linda förklarar hur banbyggnad i fälttävlan och vanlig hoppning kan se lite olika ut. Därefter har Linda en clinic där hon förklarar mer om fälttävlan och hur man tänker när man rider terräng. Med henne har hon några fälttävlansekipage utifrån som visar hur olika hinder ska hoppas. Sedan är det kort ombyggnad och paus innan terrängträningarna drar igång efter lunch. Terrängträningen kommer ha fokus på att hoppa terränginspirerade hinder, samspel mellan häst och ryttare, samt ryttarens sits och balans. Träningen hålls på utebanan vid fint väder, annars i ridhuset. Dagen avslutas med bortbyggnad.

Preliminärt tidsprogram 30/5 (Kristihimmelsfärd):

09:30  –  Banbyggnad

10:30-12:00  –  Clinic med tema Fälttävlan

12:00-12:15  –  Eventuell ombyggnad

13:15-14:30  -  Terrängträning Grupp 1

14:30-15:45  -  Terrängträning Grupp 2

15:45-17:00  -  Terrängträning Grupp 3

17:00  -  Gemensam bortbyggnad

Vill du vara med och träna räknar du med att vara här HELA dagen (9:30-17:30). För att vara med och träna krävs att du rider i minst gruppnivå 4 och/eller hoppgrupp. Ni kommer vara max 5st per grupp och ridtiden är 75min. OBLIGATORISKT MED SÄKERHETSVÄST, finns att låna. Prata med din ridlärare om du undrar något.

Pris för terrängträning inkl. clinic: Junior 321:-, senior 396:- och privatekipage som är medlemmar: 30% rabatt. Du kan även vara med enbart på clinicen som då kostar 50:- för medlemmar och 100:- för icke-medlemmar.

Anmälan öppnar 6:e maj. Du anmäler dig som vanligt via kundinloggningen på hemsidan eller ringer på telefontiden. Vi delar in grupper efter färdighetsnivå och det går inte att önska grupp. Önska 3st hästar/ponnyer i samband med anmälan, inte garanterat att du får en häst/ponny som du önskat. Vi tar oss rätten att ändra och eventuellt ta bort någon grupp om inte alla platser blir bokade, samt att ändra tidschemat.