Miljöpolicy

Upplands-Bro Ryttarförening (UBRF) bedriver ett aktivt miljöarbete. Vi har en helhetssyn kring naturens resurser där hela anläggningen ska belasta miljön så minimalt som möjligt. Både foder och gödsel men även människans påverkan och behov måste tas hänsyn till för att minska utsläppen och resursförbrukning.

Vi följer gällande miljölagstiftning.

Vi sparar energi. Vi använder endast hälften av lysrören i ridhuset vid vanlig lektionsverksamhet. Belysningen släcks automatiskt när ridhuset inte används, detsamma gäller utebanan.

Vi källsorterar vårt avfall på hela anläggningen. Vi har en egen ”återvinningsstation”. Hästskorna lämnas till metallåtervinning och emballageplasten skickas tillbaka till leverantören.

Vi främjar återanvändning. Vi tar emot begagnat material och skänker vidare det som inte kommer till användning hos oss, såsom möbler, ved, gödsel och begagnad ridhusbotten till koloniområdet.

Vi stödjer lokala aktörer. Våra leverantörer för hösilage och halm kommer från kommunen. Även vår gödselåtervinning genomförs i kommunen. Gödseln används för att optimera komposteringsproessen på Högbytorpstippen. Helst såg vi att hästgödseln kunde användas på åkrarna och därmed återigen bli en del av kretsloppet.

Vi strävar efter att minska transporterna. Vi tävlar inte ute med hästarna, och vi har nära till veterinärklinik. Traktorn körs med svenskt miljöbränsle (Ecopar).

Hästarna har sitt sommarbete på Hällkana som är ett naturreservat. Sverige har ett miljömål som heter ett rikt växt- och djurliv som hästarna bidrar med sitt bete.

Upplands-Bro Ryttarföreningen arbetar strategiskt med att förbättra sitt miljöarbete. Miljöpolicyn är synlig, personalen och medlemmarna informeras regelbunden.

Uppdaterad: 20 OKT 2015 23:05