Förening - Lär dig rida hos Upplands-Bro Ryttarförening - IdrottOnline Klubb

Förening

Upplands-Bro Ryttarförening

Upplands-Bro Ryttarförening bildades 1982 som en ideell förening. Ridskolan startade sin verksamhet höstterminen 1985 och har sedan vuxit varje år till den verksamhet den bedriver idag.

Ridskolan finansieras delvis av intäkter från elever, tävlingar och andra event men också till stor del genom bidrag och stöd från Upplands-Bro kommun och företagare i och omkring kommunen.

Beskrivning av verksamheten

Vår vision är att ridskolan ska vara en plats där barn, ungdomar och vuxna

kan umgås, lära och växa tillsammans i ett gemensamt hästintresse - en plats där alla har lika möjligheter till en meningsfylld fritidssysselsättning.

Ridskolans mål är att främja utveckling av ridsport och att på bästa sätt ta tillvara det rid- och hästintresse som finns i Upplands-Bro med omnejd.

Föreningen har en ideell styrelse bestående av 10 personer, ca 600 medlemmar och 8 anställda. Omsättningen är drygt 6 MSEK och eventuellt överskott går oavkortat till att utöka och förbättra verksamheten. Föreningen driver och förvaltar ridanläggningen Prästtorp i Bro, som arrenderas av Upplands-Bro Kommun.

Ridskolan, som är av Ridsportsförbundet en kvalitetsmärkt ridskola, har plats för 43 hästar. Vårt ridhus är 20 x 60 m och uteridbanan (25 x 45m). Flertalet anlagda hagar finns och alla hästar erbjuds daglig utevistelse. Gödselanläggningen är ombyggd och anpassad för de miljökrav som gäller.

Under en vecka genomförs ca 60 lektioner för både barn, ungdomar och vuxna, killar som tjejer. Från ridlekis och knattegrupper för de minsta till specialgrupper i både hoppning och dressyr för de mest erfarna eleverna. På veckans schema finns också handikappridning och ridning för personer med ”fysisk aktivitet på recept”. Aktiviteter som ”prova på ridning”, teorikurser och mycket, mycket mer genomförs på regelbunden basis.

Under året genomförs också att flertal större arrangemang:

• Ridskolans dag
  • Tävlingar